مدت زمان مطالعه ۷ دقیقه
دکتر محمدرضا ترحمی / جراحی زیبایی سینه / جراحی تعویض پروتز سینه

جراحی تعویض پروتز سینه

جراحی تعویض پروتز سینه عملی است که در آن جراح متخصص پروتزهای پیشین را از سینه‌های افراد بیرون کشیده و پروتز جدیدی جایگزین آن می‌کند.  دلایل انجام این جراحی متفاوت بوده و معمولاً لازم است افرادی که پروتز سینه دارند، پس از گذشت ۱۰ یا ۱۵ سال اقدام به تعویض پروتز سینه خود نمایند. همچنین ممکن است این پروتز‌ها عوارضی را برای افراد ایجاد کرده باشند. 

لازم است توجه داشته باشید پس از عمل تعویض پروتز سینه لازم است مراقبت‌های لازم را انجام داده و در دوره نقاهت نکاتی را رعایت کنید. برای مثال پزشکان پیشنهاد می‌کنند بیماران در این دوره از انجام فعالیت‌های سنگین بپرهیزند. همچنین ممکن است تا یک یا دو هفته ملزم شوید از انجام فعالیت‌های روزمره زندگی خود خودداری کنید. هزینه این جراحی نیز به عوامل مختلفی همچون پزشک انتخابی، بیمارستان، هزینه آزمایش‌ها و… بستگی خواهد داشت که لازم است پیش از عمل در خصوص آن اطلاعات کافی به دست آورید.

تعویض پروتز سینه

بیشتر بدانید: بهترین جراح پروتز سینه در تهران

تعویض پروتز سینه چگونه انجام می شود ؟

پیشنهاد می‌شود پیش از انجام عمل تعویض پروتز سینه با چگونگی انجام آن آشنایی کامل داشته باشید. این جراحی همچون جراحی پروتز سینه نیازمند بیهوشی بوده بنابراین مراجع کننده پیش از ورود به اتاق عمل تحت بیهوشی قرار خواهند گرفت. در اتاق عمل جراح بخش جراحی شده را دوباره شکاف خواهند داد و پروتز قدیمی را بیرون خواهد کشید. سپس مجدداً پروتز جدیدی جایگزین پروتز پیشین خواهد شد.  جراحی تعویض پروتز سینه دارای دوره نقاهت بوده و بهتر است افراد در این دوره مراقبت‌های لازم را انجام دهند تا دچار مشکلی نشوند.

دلایل تعویض پروتز سینه

 جراحی تعویض پروتز سینه به دلایل مختلفی انجام می‌شود. توجه داشته باشید که ماندگاری جراحی ایمپلنت سینه دائمی نبوده و پزشکان و متخصصان با تجربه بیان می‌کنند که تمامی افرادی که پروتز سینه را انجام داده‌اند، ملزم هستند هر ۱۰ تا ۱۵ سال یک بار اقدام به تعویض و برداشتن پروتز سینه نمایند. البته در برخی موارد نادر این امکان وجود دارد که افراد پس از این مدت زمان، عارضه‌ای را تجربه نکرده به همین دلیل احتیاجی به جراحی تعویض پروتز سینه پیدا نکند.

معمولا افراد به دلایل مختلفی همچون تغییر کردن سایز و شکل سینه‌های شان تصمیم به انجام جراحی تعویض پروتز سینه و حذف آن می‌گیرند. از جمله دلایلی که می‌توانند سبب تغییر سایز و ظاهر سینه پس از انجام جراحی پروتز سینه شوند، می‌توان به مواردی همچون شیردهی، بارداری، تغییرات وزن و افزایش سن افراد اشاره کرد.

چه کسانی به تعویض پروتز سینه نیاز دارند؟

یکی از رایج‌ ترین سوالاتی که برای افراد پیش می‌آید این است که چه کسانی ملزم به انجام عمل تعویض پروتز سینه هستند. به طور معمول در صورتی که برای افراد عوارضی همچون ایجاد سختی در بافت اسکار اطراف ایمپلنت سینه به وجود آید، پزشکان بیان می‌کنند که انجام جراحی تعویض پروتز سینه ضروری است. 

سفت شدن بافت اسکار در اطراف ایمپلنت سینه به  انقباض کپسولی نیز معروف است. در اثر به وجود آمدن این عارضه افراد دچار درد، ناراحتی یا ایجاد تفاوت در ظاهر سینه‌های خود نسبت به قبل خواهند شد. همچنین در صورتی که افراد هر یک از شرایط زیر را داشته باشند، ممکن است پزشک متخصص به آنها پیشنهاد دهد که عمل تعویض پروتز سینه را هر چه سریع تر انجام دهند:

·        به وجود آمدن نشتی در ایمپلنت

·        حرکت یا جا به جایی ایمپلنت سینه

·        تجمع کلسیم در اطراف ایمپلنت

·        به وجود آمدن یک سرطان نادر تحت عنوان لنفوم سلول بزرگ آناپلاستیک مرتبط با ایمپلنت پستان BIA-ALCL

شرایط لازم قبل از عمل تعویض پروتز سینه

 توجه داشته باشید در صورتی که قصد انجام عمل تعویض پروتز سینه را دارید، لازم است پیش از این عمل شرایطی را داشته باشید. از جمله مهم‌ترین شرایط‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·        تایید سلامت جسمانی

·        داشتن رضایت از شرایط و ظاهر فعلی پروتز سینه

·        لازم است حداقل به مدت یک ماه قبل از انجام این جراحی از مصرف دخانیات خودداری نمایید.

·        لازم است به مدت یک ماه از قبل از انجام این جراحی از مصرف نوشیدنی‌های الکلی بپرهیزید.

·        پیش از این جراحی لازم است از مصرف قرص‌های رقیق کننده خون همچون آسپرین خودداری نمایید‌.

مراقبت های پس از جراحی تعویض پروتز سینه

 پس از انجام عمل تعویض پروتز سینه لازم است مراقبت‌هایی را انجام داده و نکاتی را رعایت کنید. توجه داشته باشید که به مدت یک تا دو هفته اول پس از این عمل، از فعالیت‌های معمول زندگی همچون رانندگی کردن اجتناب کنید. همچنین پزشکان و متخصصان پیشنهاد می‌کنند افرادی که تحت این عمل جراحی قرار گرفته‌اند، از انجام فعالیت‌های شدید و بلند کردن اجسام سنگین به شدت خودداری نمایند. 

مدت زمانی که پس از این جراحی افراد احساس درد یا ناراحتی می‌کنند، متفاوت خواهد بود و بسیاری از افراد تا ۶ هفته پس از جراحی همچنان احساس درد یا حساسیت دارند. در صورتی که پس از جراحی تعویض پروتز سینه مواردی همچون لرز، تب، درد قفسه سینه، درد مداوم، تنگی نفس، حالت تهوع یا استفراغ را تجربه کردید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

بیشتر بدانید: ماندگاری پروتز سینه

هزینه برداشتن و تعویض پروتز سینه

هزینه جراحی تعویض پروتز سینه به عوامل مختلفی همچون نوع عمل، نسخه داروها، لباسهای اتاق عمل و بعد از عمل، هزینه‌های بیمارستان، قیمت پروتز، دستمزد جراح، هزینه بیهوشی و آزمایش‌های پزشکی در کنار عکس‌های رادیولوژی و… بستگی دارد. همچنین این که قرار است عمل بر روی یک یا هر دو سینه‌ها انجام شوند نیز می‌توانند بر روی هزینه این جراحی تاثیر بگذارند.

عوارض جانبی تعویض پروتز سینه

 توجه داشته باشید با وجود این که بسیاری از زنان جراحی تعویض پروتز سینه را بدون تجربه کردن هیچ گونه خطر و عوارضی انجام می‌دهند، اما این احتمال نیز وجود دارد که برخی از افراد پس از انجام این جراحی دچار عوارض و خطراتی شوند. برای مثال یکی از شایع‌ ترین عوارضی که ممکن است پس از انجام عمل تعویض پروتز سینه تجربه کنید، این است که پس از انجام این عمل از ظاهر سینه‌های خود ناراضی باشید. 

از جمله سایر عوارض برداشتن ایمپلنت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·        به وجود آمدن خونریزی

·        ایجاد عدم تقارن در سینه‌ها

·        جمع شدن سروما یا مایع بدن در فضایی که ایمپلنت در آن قرار داشت

·        ایجاد عفونت

·        شل شدن پوست افراد

·        بی‌ حسی یا تغییر حس در نوک پستان‌ها

·        به وجود آمدن اسکار و جای زخم

نتیجه گیری

 اگر ۱۰ یا ۱۵ سال از قرار دادن پروتز در سینه‌های شما می‌گذرد یا این که این پروتز‌ها عوارضی برای شما ایجاد کرده‌اند، ملزم هستید عمل تعویض پروتز سینه را انجام دهید. برای انجام این جراحی لازم است شرایطی پیش از عمل را داشته باشید و دوران نقاهت پس از عمل را به خوبی بگذرانید تا مشکلی برای شما به وجود نیاید.

سوالات متداول

پروتز‌های سیلیکونی هر چند سال یک بار تعویض می‌شوند؟

جالب است بدانید پروتز‌های سیلیکونی جدید احتیاجی به تعویض ندارند و شاید در بسیاری از موارد نیازی نباشد پس از گذشت ۱۰ یا حتی ۱۵ سال از قرار دادن این پروتز‌ها اقدام به تعویض آنها نمایید.

چگونه می‌توانیم مشکلات پروتز سینه را تشخیص دهیم؟

بیماران باید علائمی همچون سفت شدن، تغییر شکل و فرم سینه، عدم تقارن، تورم ناحیه همراه با درد یا افزایش دما را بررسی کرده و در صورت مشاهده هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند‌.

زمان برداشتن پروتز سینه چه وقت است؟

در صورتی که پروتز سینه برای افراد عوارض یا مشکلاتی را ایجاد کرده باشد یا این که ۱۰ یا ۱۵ سال از قرار دادن آن در بدن افراد گذشته باشد، افراد ملزم هستند عمل تعویض پروتز سینه را انجام دهند.

چه مدت پس از جراحی پروتز سینه امکان جراحی تعویض پروتز سینه وجود دارد؟

جراح‌ها و متخصصان بیان می‌کنند باید بین عمل تعویض پروتز سینه و عمل اصلی حداقل ۶ ماه فاصله باشد.

برچسب ها:

تجربه جراحی بینی

تجربیات خودتان را در قالب دیدگاه برای دیگران به اشتراک بگذارید .

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − یک =

تماس با دکتر