مدت زمان مطالعه ۵ دقیقه
دکتر محمدرضا ترحمی / جراحی زیبایی سینه / آیا ماموگرافی به پروتز پستان آسیب وارد می‌کند؟

آیا ماموگرافی به پروتز پستان آسیب وارد می‌کند؟

یکی از سوالات مهم که در این مورد مطرح می‌شود، این است که آیا ماموگرافی پستان‌های دارای پروتز نیز امکان‌پذیر است و آسیبی به پروتز وارد نمی‌کند؟ ماموگرافی یک روش تشخیصی است که برای بررسی سرطان سینه در زنان بدون علامت بیماری استفاده می‌شود. این روش شامل گرفتن دو یا چند عکس از سینه با استفاده از اشعه ایکس است و برای شناسایی تومورهایی که به راحتی قابل تشخیص نیستند، به دو صورت غربالگری و تشخیصی استفاده می‌شود. برای پاسخ به این سوال و بررسی بیشتر این موضوع، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

نحوه انجام ماموگرافی پستان‌های دارای پروتز

آیا می‌توان روی پستان دارای پروتز ماموگرافی انجام داد؟

ماموگرافی نوعی تصویربرداری تخصصی از بافت داخلی سینه است که با استفاده از اشعه ایکس با دوز کم انجام می‌شود. با این روش، تصاویری از سینه‌ها برای تشخیص سرطان به دست می‌آید. اما نکته مهمی که باید در نظر گرفته شود، این است که دقت ماموگرافی در افرادی که از پروتز سینه استفاده می‌کنند، کاهش می‌یابد. بنابراین، اکثرا پزشکان هنگام انجام ماموگرافی سینه‌های دارای پروتز حساسیت بیشتری به خرج می‌دهند. ماموگرافی در این افراد می‌تواند با استفاده از تکنیک‌های اصلاح شده انجام شود. بیمار باید قبل از انجام این کار به متخصص رادیولوژی اعلام کنید که پروتز سینه دارد. مطالعات علمی نشان داده‌اند که تشخیص سرطان پستان در افرادی که پروتز دارند به تاخیر نمی‌افتد و اندازه توده سرطانی در این افراد در زمان تشخیص کمتر است. این موضوع ممکن است به دلیل انجام معاینه پستان به‌طور دقیق‌تر و یا توجه بیشتر این افراد به تغییرات در پستان خودشان باشد.

بیشتر بدانید: بهترین جراح پروتز سینه در تهران

نحوه انجام ماموگرافی پستان‌های دارای پروتز

پروتز سینه از ایمپلنت‌هایی تشکیل شده است که بانوان برای اهداف مختلف از آنها استفاده می‌کنند. استفاده رایج از آن در زمینه جراحی زیبایی برای افزایش حجم و بهبود ظاهر پستان‌ها است. قبل از انجام ماموگرافی، لازم است به پزشک اطلاع دهید که پروتز سینه دارید تا بتواند تصویربرداری مناسبی از بافت سینه انجام دهد. چرا که در ماموگرافی پستان‌های دارای پروتز، اشعه ایکس قادر به نشان دادن بافت داخلی پستان نخواهد بود. بنابراین، برای بهترین نتیجه، باید با استفاده از تکنیک‌های خاصی در ماموگرافی تصاویر اضافی از سینه‌ها گرفته شود.

برای انجام این کار باید فشرده‌سازی ایمپلنت و تصویربرداری از جلوی سینه‌ها انجام شود. در موارد دیگر نیز با جابجایی پروتز و قراردادن اشعه ایکس در زیر سینه می‌توان عکس‌های دقیق‌تری از بافت سینه تهیه کرد. در صورتی که ایمپلنت‌ها در زیر عضلات قفسه سینه قرار گیرند، مشاهده بافت پستانی بهتر خواهد بود.

پروتز چگونه در ماموگرافی تاثیر می‌گذارد؟

در ماموگرافی، پروتز سینه می‌تواند باعث کاهش دقت تصویربرداری شود. اشعه ایکس که در ماموگرافی استفاده می‌شود، قادر به عبور از پروتز سیلیکون یا آب نمکی نیست، به طوری‌که بافت پستانی پشت پروتز به خوبی قابل مشاهده نخواهد بود. برای بهبود مشاهده بافت سینه، می‌توان تعداد تصاویری که در ماموگرافی گرفته می‌شود را افزایش داد و پروتز را از روی قفسه سینه کنار زد. با این حال، ماموگرافی حتی در پستان‌های دارای پروتز همچنان بهترین روش برای تشخیص سرطان پستان است.

بیشتر بدانید:پروتز سینه بعد از سرطان

آیا ماموگرافی می‌تواند به پروتز سینه آسیب برساند؟

ماموگرافی با فشار انجام می‌شود که البته احتمال پارگی پروتز ناشی از این فشار بسیار کم است. اما در برخی از موارد که پروتز قبلا پاره شده باشد، ممکن است با انجام ماموگرافی، سیلیکون یا آب نمک پروتز در بافت پستان پخش شود. اگر ماموگرافی سینه‌های دارای پروتز توسط یک پزشک مجرب در یک مرکز معتبر انجام شود، احتمال پخش کپسول فیبری اطراف پروتز و تغییر شکل آن کم است. گاهی نیز با انجام ماموگرافی، ممکن است بافت پستان‌ها نرم‌تر احساس شود، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که هر دو پستان به یک اندازه تحت تاثیر قرار گیرند.

پروتز چگونه در ماموگرافی تاثیر می‌گذارد

بیشتر بدانید: جراحی کوچک کردن سینه یا ماموپلاستی

هنگام جابجایی پروتز برای انجام ماموگرافی، ممکن است فرد کمی احساس درد و ناراحتی کند، اما این احساس در انجام ماموگرافی بدون پروتز نیز وجود دارد که معمولا موقتی است و پس از مدتی برطرف می‌شود. به هر حال، نحوه صحیح قرارگیری پروتز و روش جراحی نیز تاثیر مهمی در کیفیت تصویر دارند.

نتیجه‌گیری

سالانه میلیون‌ها زن در سراسر جهان به بیماری سرطان سینه مبتلا می‌شوند. تشخیص زود هنگام سرطان سینه، یکی از عوامل اساسی برای افزایش شانس درمان موفق این بیماری است. بنابراین، اگر شما هم پروتز سینه دارید، نگران این موضوع نباشید، چرا که انجام ماموگرافی پستان‌های دارای پروتز نیز ممکن است. اگرچه پروتز سینه باعث دشوار شدن دیدن بخش‌های خاصی از سینه می‌شود، اما ماموگرافی همچنان یک روش موثر برای تشخیص سرطان سینه است. لذا، مراجعه به مراکزی که در این زمینه تجربه دارند، علاوه بر تسهیل کار برای شما، امکان انجام بررسی دقیق را فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید: جراحی ترمیم سینه پس از سرطان سینه

سوالات متداول

1.     آیا با داشتن پروتز سینه می‌توان ماموگرافی را انجام داد؟

با داشتن پروتز سینه امکان انجام ماموگرافی وجود دارد، اما بخشی از پستان که توسط پروتز پوشیده شده است در تصاویر ماموگرافی قابل دیدن نخواهد بود. این امر به دلیل عدم توانایی اشعه ایکس در عبور از پروتز سیلیکونی یا آب نمکی است. با افزایش تعداد تصاویر ماموگرافی و جابجایی پروتز، می‌توان قسمت بیشتری از بافت سینه را نمایش داد.

2.     آیا برای انجام ماموگرافی پستان‌های دارای پروتز، باید از تصویربرداری دو بعدی استفاده کرد؟

افراد با پروتز سینه نیازی به تصویربرداری دو بعدی در ماموگرافی ندارند. تصویربرداری سه بعدی دقیق‌تر است و می‌تواند نمای دقیق و نزدیکی از بافت سینه را ثبت کند. بنابراین، ماموگرافی سه بعدی برای غربالگری سرطان سینه در افراد با پروتز سینه یا بافت سینه متراکم، روشی مناسب است.

3.     آیا ماموگرافی با پروتز پستان دردناک است؟

همانند ماموگرافی بدون پروتز، ممکن است در طول فشار دادن بر روی پستان در حین جریان تصویربرداری کمی ناراحتی یا درد احساس شود. اگر درد یا ناراحتی شدید دارید، حتما به تکنسین یا پزشک خود اطلاع دهید.

برچسب ها:

تجربه جراحی بینی

تجربیات خودتان را در قالب دیدگاه برای دیگران به اشتراک بگذارید .

0 دیدگاه
یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + شانزده =

تماس با دکتر